Leesclubs zijn hot!
Probiblio, Rijnbrink en FlevoMeer Bibliotheek sloegen in 2022 de handen ineen om een website te realiseren waar leesclubs terecht kunnen. Dankzij deze samenwerking zijn verschillende processen bij de diverse aanbieders meer op één lijn gebracht. En vooral voor de gebruiker heeft het voordelen: leesclubs kunnen via mijnleesclub.nl hun boekenpakketten selecteren en reserveren voor de door hen gewenste periode. Probiblio levert deze boekenpakketten kant-en-klaar aan de bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland.
Voor de leesclubs betekent dit dat het bestelproces digitaal is geworden. Leesclubs kunnen bovendien zelf kiezen welke titels ze willen lezen. Voorheen was het altijd een verrassing en maakte Probiblio deze keuze voor leesclubs. En het aanbod wordt voortdurend geactualiseerd.  Het is dus gebruiksvriendelijker en leuker!
Voor de bibliotheken en Probiblio-collega’s betekent het andere, maar efficiëntere processen doordat er minder gegevens handmatig of dubbel worden ingevoerd. Marketingadviseur Monique van der Loo: ‘De samenwerking met Rijnbrink en FlevoMeer Bibliotheek is een groot onderdeel van het succes van de nieuwe opzet. Hierdoor konden we opschalen en geld efficiënt inzetten. We hebben nu één website die meerdere provincies bedient.’
Heleen Janse, consulent lezen bij Bibliotheek Zoetermeer, was betrokken bij de testfase. Leesclubs zijn een belangrijke doelgroep voor de bibliotheek, zegt Heleen:

‘Onze huidige leesclubs zijn zeer trouw. Meestal zijn het leden en ‘veellezers’ en daarmee een soort ambassadeur van de bibliotheek. Sommigen vonden in het begin dat er met de nieuwe website teveel werk naar hen toe kwam. Het voordeel van zelf titels kiezen, woog in het begin niet op tegen de ‘toestanden’ rond het aanmaken van een account. Dit kwam mede door de hoge leeftijd in combinatie met minder digitale vaardigheden. We hebben een informatieavond georganiseerd en nu zijn ze eraan gewend. Het proces is geautomatiseerd, maar hierdoor is persoonlijk contact met de leesclubs nog belangrijker geworden. We zorgen nu dat we op andere manieren in contact met hen blijven.’

Monique: ‘We vinden het belangrijk om vinger aan de pols te houden. Op basis van de eerste feedback op de website zijn al verschillende verbeteringen doorgevoerd. Later dit jaar volgt ook weer een klantonderzoek. Zo maken we de site steeds een stukje beter’.
Nog vragen?
Neem contact op met Monique van der Loo
Back to Top