Vrijwilligersconferentie: gezamenlijke visie op de inzet van vrijwilligers
Op 22 september 2022 organiseerde Probiblio samen met de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) een vrijwilligersconferentie om tot uitgangspunten te komen voor een nieuwe visie op de inzet van vrijwilligers in de bibliotheek. Sprekers van binnen en buiten de branche deelden hun ervaringen met bibliotheekmedewerkers van meer dan 50 bibliotheken uit het hele land. Ook was er volop ruimte voor dialoog.
Zonder de inzet van vrijwilligers kunnen organisaties de transitie naar de maatschappelijke educatieve bibliotheek moeilijk maken. Directeur van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) Joost van Alkemade: 'Met vrijwilligers haal je de samenleving binnen. Je biedt ze kansen, een netwerk, ontwikkeling, maar ook een doel en perspectief. Vrijwilligers zijn de ogen en oren van de lokale samenleving.'
Gillian de Koning, directeur-bestuurder van de Bibliotheek De Groene Venen, deelde haar ervaringen met het behalen van het NOV-keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld.

‘Veel van de dingen die wij doen, kunnen we doen dankzij vrijwilligers. Zij zijn een grote meerwaarde voor de bibliotheek. Naast kennis en kunde brengen zij ook diversiteit in.’

De verbinding van de bibliotheek met de lokale omgeving, de maatschappelijke bijdrage en uitbreiding van de dienstverlening worden als belangrijkste redenen voor vrijwillige inzet opgegeven. De meeste bibliotheken hebben een visie geformuleerd en bijna alle bibliotheken hebben een vrijwilligersbeleid. Wel blijkt dat bibliotheken vrijwilligers heel anders inzetten. Zo draaien sommige bibliotheken in de dienstverlening vrijwel geheel op vrijwilligers en worden onbetaalde krachten bij andere organisaties alleen ingezet voor additionele werkzaamheden.
De maatschappelijke-educatieve bibliotheek heeft behoefte aan een specifiekere inzet van vrijwilligers, en het vormgeven van de vrijwilligersinzet vanuit maatschappelijke waarde én motivatie van vrijwilligers. De diversiteit van vrijwilligers en het aantrekken van jongeren is een speerpunt. Het is belangrijk om vrijwillige inzet te borgen in de context van de strategie van de bibliotheek zodat de kaders helder zijn. Voor vrijwilligers is het belangrijk dat ze voldoende aandacht en begeleiding krijgen, dit vraagt van de bibliotheek een goede organisatorische inrichting. Het verbindende element in vraag en aanbod is de maatschappelijke waarde.
Probiblio’s HRD Adviseur Maaike Verhoeven kijkt tevreden terug op de vrijwilligersconferentie. ‘Ik hoop dat deze dag de aanzet is om vanuit andere perspectieven naar de inzet van vrijwilligers te gaan kijken.’ Senior adviseur werkgeverszaken bij de VOB Mirjam Bach voegt daaraan toe: ‘De conferentie heeft ons als werkgeversorganisatie goede informatie gegeven over de waarde van vrijwilligers en hun gewenste inzet in en betrokkenheid bij de hedendaagse maatschappelijk-educatieve bibliotheek. Dit nemen wij mee in het gesprek met de vakbonden.’
Vragen?
Neem contact op met Maaike Verhoeven